پژوهه » کارگاه آنلاین: استخراج مقاله (قسمت دوم)
کارگاه آنلاین: استخراج مقاله (قسمت دوم)

گام سوم – نمونه‌های خوب بخوانید و از مقالات پراستناد الگوبرداری کنید

پس از تعیین نوع مقاله(ها) موردنظر برای نشر، توصیه می‌شود چند نمونه مقاله با سبک مشابه مطالعه کنید. مثلا اگر قصد دارید مقاله‌ای علمی – پژوهشی با تاکید بر نو‌آوری روش‌شناختی منتشر کنید، چند مقاله خوب که – ترجیحا – در نشریات بین‌المللی معتبر منتشر شده‌اند را مطالعه و کالبدشکافی کنید.

دلیل تاکید بر استفاده از منابع انگلیسی و تمرکز بر نشریات بین‌المللی، استانداردهای بالایی است که این نشریات در نگارش و داوری مقالات رعایت می‌کنند. به علاوه خواندن این نوع مقالات شما را برای چاپ مقاله به زبان انگلیسی – یا به اصطلاح مقاله آی اس آی – هم آماده می‌کند.

 

 

برای یافتن چنین مقالاتی روش زیر را امتحان کنید.

با جستجوی عبارت زیر در نت لیستی از نشریات معتبر در رشته یا موضوع موردنظر تهیه کنید (موضوع را به تناسب موضوع موردنظرتان تغییر دهید):

list of top journals in management

list of top journals in social sciences

 

 

برای یافتن لیست معتبری از نشریات به زبان فارسی هم می‌توانید عبارات زیر را در نت جستجو کنید:

لیست نشریات معتبر در رشته علوم انسانی

لیست نشریات علمی پژوهشی معتبر در مدیریت

 

 

با مطالعه هدف و دامنه یا aim and scope نشریه،‌نشریاتی را که مشخصا تمرکزشان بر نشر مقالاتی است که نوآوری روش‌شناختی دارند را جدا و لیستی از آنها تهیه کنید.

نکته: اگر دانشگاه یا موسسه شما به نسخه تمام‌متن این مقالات دسترسی ندارد، نمونه مقاله یا sample paper که معمولا تمام نشریات به صورت رایگان در اختیار می‌کذارند را مطالعه کنید و در کنار آن روش مکاتبه با نویسندگان را هم امتحان نمایید.به علاوه در برخی نشریات معتبر لیست پراستنادترین یا پربازدیدترین مقالات در ذیل عناوینی مانند most viewed یا most cited لیست می‌شوند. الگوبرداری از این مقالات برای نگارش، شما را چندین قدم به پذیرش نزدیک‌تر می‌کند.

 

گام چهارم – برای تکمیل نواقص تولید محتوا کنید

با مطالعه نمونه‌های خوب پژوهشگر می‌تواند درباره میزان آمادگی پژوهشش برای تبدیل شدن به مقاله تصمیم بگیرد و برای رفع نواقص موجود اقدام نماید.

بسته به نوع مقاله، احتمالا لازم است تا مطالبی به محتوای موجود اضافه شوند. مثلا پیشینه پژوهش تکمیل شود. یا بخش‌هایی اصلاح و بازنویسی شوند. مثلا بخش مبانی نظری – که معمولا جزو بخش‌های طولانی پایان‌نامه است – لازم است تا به صورت خلاصه و تحلیلی و با حداقل نقل قول مستقیم بازنویسی شود.

احتمالا بخش‌هایی باید تولید شوند. مثلا اغلب پژوهش‌ها فاقد مدل مفهومی دقیق هستند، این یکی از موارد اساسی در مقاله‌نویسی – به ویژه در مقالات علمی – پژوهشی – است.

اگر داده پژوهش ناکافی است تا عمق چندانی ندارد، لازم است تا پژوهشگر داده موردنیاز پژوهشش را گردآوری کند. اگر مشکل کم بودن حجم داده‌هاست، باید با روش‌های مناسب – مثلا از طریق انجام مصاحبه‌های بیشتر – حجم داده موردنیاز را افزایش داد تا فونداسیون پیمایشی یا آزمایشی / داده‌ای پژوهش قوی شود و پژوهشگر بتواند درباره اعتبار نتایج پژوهشش را اثبات کند.

اگر مشکل در کم عمق بودن داده‌ها و نتایج پژوهش است، لازم است تا پژوهشگر پرسش‌های متفاوت و متنوع‌تری از جامعه پژوهشش بپرسد. این پرسش‌ها باید به گونه‌ای انتخاب شوند که در نهایت طرح کننده پرسش اصلی پژوهش باشند. طرح پرسش‌های متفاوت یا طرح پرسش‌ها با روش‌هایی متفاوت – که به تحقق هدف پژوهش کمک می‌کنند – به غنی‌سازی داده پژوهش کمک می‌کنند.